The Comenius Regio Partnerships consists of two partner regions.
The partner 1 (coordinating region) will be represented
The partner 1 (coordinating region) will be represented
by the Miasto Rybnik (the City of Rybnik, Poland).
The Stadt Dorsten(the city of Dorsten, Germany) will be
the coordianator of the partner region 2.
Other organisations which will also make a significant contribution
to the aims of the project will be:
The Stadt Dorsten(the city of Dorsten, Germany) will be
the coordianator of the partner region 2.
Other organisations which will also make a significant contribution
to the aims of the project will be:
the Von-KettelerSchule and the Dorstener Arbeit organisation
from Germany as well as the SOS-W and the Razem organisation
from Germany as well as the SOS-W and the Razem organisation
from Poland.
The main goal of the project will be to find the most effective
leadership strategies to motivate and activate students with special
leadership strategies to motivate and activate students with special
needs.
The partner regions are going to exchange experience, best practice
in educating students with SEN (special education needs) and do
some research.
Furthermore, teachers will take a lot of methodological seminars
and conferences to deepen their thereotical knowledge on new
effective motivational methods and techniques in teaching disabled
students.
The partner regions are going to exchange experience, best practice
in educating students with SEN (special education needs) and do
some research.
Furthermore, teachers will take a lot of methodological seminars
and conferences to deepen their thereotical knowledge on new
effective motivational methods and techniques in teaching disabled
students.
Another major goal of the project will be to enrich education offer
to students. After completion of courses, teachers are going
to students. After completion of courses, teachers are going
to offer a wide range of wokshops (after-school activities)
to students. Students will also take part in interesting
mini-projects,contests and school events.
to students. Students will also take part in interesting
mini-projects,contests and school events.
Publication and dissemination of the project results and products
will be the matter of great importance in the project.
The logo of the project, the Project Vademecum, the Project Diary,
information brochures and folders, articles in newspapers etc. are
will be the matter of great importance in the project.
The logo of the project, the Project Vademecum, the Project Diary,
information brochures and folders, articles in newspapers etc. are
going to be published. Basic information on the project issues will
be presented on the school websites, the project blog and
be presented on the school websites, the project blog and
the Twin space, etc.
One of the important events in the project will be the Comenius
Opening Day held in two partner regions for all project partners
Opening Day held in two partner regions for all project partners
as well as other institutions and organisations aimed at supporting
and educating disabled people.
and educating disabled people.
The financial own contribution from both partner regions will be provided by the work of the staff (researchers/teachers,
managers, acountants, etc.) and he presented in the form of worksheets.
Tytuł projektu to:
”Nauczyciele Pełni Pomysłów. Motywacja i Aktywizacja Uczniów
ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”.
”Nauczyciele Pełni Pomysłów. Motywacja i Aktywizacja Uczniów
ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”.
W skład partnerstwa projektu Comenius Regio wchodzą dwa partnerskie
regiony.
Partnerski region nr 1 (koordynator projektu)reprezentować
będzie Miasto Rybnik.
Miasto Dorsten (Niemcy) będzie pełniło rolę koordynatora
partnerskiego regionu nr 2.
regiony.
Partnerski region nr 1 (koordynator projektu)reprezentować
będzie Miasto Rybnik.
Miasto Dorsten (Niemcy) będzie pełniło rolę koordynatora
partnerskiego regionu nr 2.
Inne organizacje, które będą miały znaczący wkład w osiąganiu celów
projektu to: Szkoła Von-Ketteler i Dorstener Arbeit z Niemiec
oraz SOS-W (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy) i Razem
stowarzyszenie na rzecz wspomagania osób niepełnosprawnychi i ich
otoczenia z Rybnika.
projektu to: Szkoła Von-Ketteler i Dorstener Arbeit z Niemiec
oraz SOS-W (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy) i Razem
stowarzyszenie na rzecz wspomagania osób niepełnosprawnychi i ich
otoczenia z Rybnika.
Głównym celem projektu będzie znalezienie najbardziej skutecznych
strategii w motywowaniu i aktywizowaniu uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. W tym celu, regiony partnerskie wymienią
swoje doświadczenia i najlepsze praktyki w nauczaniu uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przeprowadzą badania.
Ponadto, nauczyciele uczestniczyć będą w wielu seminariach
i konferencjach metodycznych w celu pogłębienia swojej wiedzy
teoretycznej na temat nowych i efektywnych metod i technik
w nauczaniu osób niepełnosprawnych.
strategii w motywowaniu i aktywizowaniu uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. W tym celu, regiony partnerskie wymienią
swoje doświadczenia i najlepsze praktyki w nauczaniu uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przeprowadzą badania.
Ponadto, nauczyciele uczestniczyć będą w wielu seminariach
i konferencjach metodycznych w celu pogłębienia swojej wiedzy
teoretycznej na temat nowych i efektywnych metod i technik
w nauczaniu osób niepełnosprawnych.
Innym, nie mniej ważnym celem projektu będzie wzbogacenie oferty
edukacyjnej dla uczniów. Po ukończeniu kursów nauczyciele zaoferują
uczniom szeroki wybór warsztatów (zajęcia pozalekcyjne).
edukacyjnej dla uczniów. Po ukończeniu kursów nauczyciele zaoferują
uczniom szeroki wybór warsztatów (zajęcia pozalekcyjne).
Uczniowie uczestniczyć będą w interesujących mini projektach,
konkursach i imprezach szkolnych.
Kolejnym istotnym celem projektu będzie publikacja
i rozpowszechnianie rezultatów oraz produktów projektu.
Powstanie logo projektu, vademekum projeku, pamiętnik projektu
oraz opublikowane zostaną broszury, foldery i artykuły w gazetach
lokalnych.
i rozpowszechnianie rezultatów oraz produktów projektu.
Powstanie logo projektu, vademekum projeku, pamiętnik projektu
oraz opublikowane zostaną broszury, foldery i artykuły w gazetach
lokalnych.
Jednym z ważniejszych wydarzeń będzie zorganizowany dla wszystkich
partnerów oraz innych instytucji wspierających nauczanie osób
niepełnosprawnych tzw. dzień otwarty Comenius Regio.
partnerów oraz innych instytucji wspierających nauczanie osób
niepełnosprawnych tzw. dzień otwarty Comenius Regio.
Finansowym wkładem własnym obu partnerskich regionów będzie praca
personelu projektu (nauczyciele, koordynatorzy,księgowość, etc.),
który udokumentowany zostanie w przygotowanych w tym celu kartach
pracy.
personelu projektu (nauczyciele, koordynatorzy,księgowość, etc.),
który udokumentowany zostanie w przygotowanych w tym celu kartach
pracy.
Das hier vorliegende Projekt „Imaginative teachers:
Motivation
and activisation of students with special needs“ resultiert vor
allem aus förderdiagnostischen Beobachtungen der Lehrkräfte in
Rybnik und Dorsten im Rahmen des Unterrichts mit Schülerinnen und
Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Die Notwendigkeit
das deklarierte Ziel des Projektes, Schülerinnen und Schüler mit
sonderpädagogischem Förderbedarf vor allem im Hinblick auf ihre
intrinsische Motivation sowie ihrer mentalen und konstruktiven
Aktivierung gezielt zu fördern, ergibt sich zudem aus der
fortwährenden Selbst- und Fremdevaluation an beiden Standorten und
stellt eine anspruchsvolle (Gesamt-)Aufgabe für Behörden, Lehrer und
Eltern dar.
and activisation of students with special needs“ resultiert vor
allem aus förderdiagnostischen Beobachtungen der Lehrkräfte in
Rybnik und Dorsten im Rahmen des Unterrichts mit Schülerinnen und
Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Die Notwendigkeit
das deklarierte Ziel des Projektes, Schülerinnen und Schüler mit
sonderpädagogischem Förderbedarf vor allem im Hinblick auf ihre
intrinsische Motivation sowie ihrer mentalen und konstruktiven
Aktivierung gezielt zu fördern, ergibt sich zudem aus der
fortwährenden Selbst- und Fremdevaluation an beiden Standorten und
stellt eine anspruchsvolle (Gesamt-)Aufgabe für Behörden, Lehrer und
Eltern dar.
Vor dem Hintergrund der Lebenswirklichkeit der
Schülerinnen und
Schüler, die Bildungsinstitutionen oft in einem negativen Kontext
erleben, ihrer (statistisch belegten) häufigen ökonomischen
Benachteiligung, ihrer außerhalb der Schule erfolgenden,
fortwährenden Konfrontation mit Misserfolgen und einer damit
einhergehenden Minderung ihres Selbstwertgefühls stellt sich die
Frage, ob und inwieweit die Institution Schule diesem ohne die
Bildung von Netzwerken regulativ entgegenwirken bzw. diese
kompensieren kann. Das hier skizzierte Projekt stellt den Versuch
dar, durch die Bündelung von Ressourcen verschiedener regionaler
Institutionen, die curriculare Einbindung unterstützender Maßnahmen
und die koordinierte Zusammenarbeit vor Ort und im Austausch mit den
polnischen Kolleginnen und Kollegen, Strategien im Sinne einer
nachhaltigen Förderung im Hinblick auf die Steigerung der
intrinsischen Motivation und der mentalen und konstruktiven
Aktivierung der Schülerinnen und Schüler zu entwickeln.
Schüler, die Bildungsinstitutionen oft in einem negativen Kontext
erleben, ihrer (statistisch belegten) häufigen ökonomischen
Benachteiligung, ihrer außerhalb der Schule erfolgenden,
fortwährenden Konfrontation mit Misserfolgen und einer damit
einhergehenden Minderung ihres Selbstwertgefühls stellt sich die
Frage, ob und inwieweit die Institution Schule diesem ohne die
Bildung von Netzwerken regulativ entgegenwirken bzw. diese
kompensieren kann. Das hier skizzierte Projekt stellt den Versuch
dar, durch die Bündelung von Ressourcen verschiedener regionaler
Institutionen, die curriculare Einbindung unterstützender Maßnahmen
und die koordinierte Zusammenarbeit vor Ort und im Austausch mit den
polnischen Kolleginnen und Kollegen, Strategien im Sinne einer
nachhaltigen Förderung im Hinblick auf die Steigerung der
intrinsischen Motivation und der mentalen und konstruktiven
Aktivierung der Schülerinnen und Schüler zu entwickeln.