ABSTRACT OF THE PROJECT



The Comenius Regio Partnerships consists of two partner regions.
The partner 1 (coordinating region) will be represented
by the Miasto Rybnik (the City of Rybnik, Poland).
The Stadt Dorsten(the city of Dorsten, Germany) will be
the coordianator of the partner region 2.
Other organisations which will also make a significant contribution
to the aims of the project will be:
the Von-KettelerSchule and the Dorstener Arbeit organisation
from Germany as well as the SOS-W and the Razem organisation
from Poland.
The main goal of the project will be to find the most effective
leadership strategies to motivate and activate students with special
needs.
The partner regions are going to exchange experience, best practice
in educating students with SEN (special education needs) and do
some research.
Furthermore, teachers will take a lot of methodological seminars
and conferences to deepen their thereotical knowledge on new
effective motivational methods and techniques in teaching disabled
students.
Another major goal of the project will be to enrich education offer
to students. After completion of courses, teachers are going
to offer a wide range of wokshops (after-school activities)
to students. Students will also take part in interesting
mini-projects,contests and school events.
Publication and dissemination of the project results and products
will be the matter of great importance in the project.
The logo of the project, the Project Vademecum, the Project Diary,
information brochures and folders, articles in newspapers etc. are
going to be published. Basic information on the project issues will
be presented on the school websites, the project blog and
the Twin space, etc.
One of the important events in the project will be the Comenius
Opening Day held in two partner regions for all project partners
as well as other institutions and organisations aimed at supporting
and educating disabled people.
The financial own contribution from both partner regions will be provided by the work of the staff (researchers/teachers,
managers, acountants, etc.) and he presented in the form
of worksheets.

Flaga Polski - (mała)

Tytuł projektu to:

”Nauczyciele Pełni Pomysłów. Motywacja i Aktywizacja Uczniów

ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”.
W skład partnerstwa projektu Comenius Regio wchodzą dwa partnerskie

regiony.

Partnerski region nr 1 (koordynator projektu)reprezentować

będzie  Miasto Rybnik.

Miasto Dorsten (Niemcy) będzie pełniło rolę koordynatora

partnerskiego regionu nr 2.
Inne organizacje, które będą miały znaczący wkład w osiąganiu celów

projektu to: Szkoła Von-Ketteler i Dorstener Arbeit z Niemiec

oraz SOS-W (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy) i Razem

stowarzyszenie na rzecz wspomagania osób niepełnosprawnychi i ich

otoczenia z Rybnika.
Głównym celem projektu będzie znalezienie najbardziej skutecznych

strategii w motywowaniu i aktywizowaniu uczniów ze specjalnymi   

potrzebami edukacyjnymi. W tym celu, regiony partnerskie wymienią

swoje doświadczenia i najlepsze praktyki w nauczaniu uczniów

ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przeprowadzą badania.

Ponadto, nauczyciele uczestniczyć będą w wielu seminariach

i konferencjach metodycznych w celu pogłębienia swojej wiedzy

teoretycznej na temat nowych i efektywnych metod i technik

w nauczaniu osób niepełnosprawnych.
Innym, nie mniej ważnym celem projektu będzie wzbogacenie oferty

edukacyjnej dla uczniów. Po ukończeniu kursów nauczyciele zaoferują

uczniom szeroki wybór warsztatów (zajęcia pozalekcyjne).

Uczniowie uczestniczyć będą w interesujących mini projektach,

konkursach i imprezach szkolnych.
Kolejnym istotnym celem projektu będzie publikacja

i rozpowszechnianie rezultatów oraz produktów projektu.

Powstanie logo projektu, vademekum projeku, pamiętnik projektu

oraz opublikowane zostaną  broszury, foldery i artykuły w gazetach

lokalnych.
Jednym z ważniejszych wydarzeń  będzie zorganizowany dla wszystkich

partnerów oraz innych instytucji wspierających nauczanie osób

niepełnosprawnych tzw. dzień otwarty Comenius Regio.
Finansowym wkładem własnym obu partnerskich regionów będzie praca

personelu projektu (nauczyciele, koordynatorzy,księgowość, etc.),

który udokumentowany zostanie w przygotowanych w tym celu kartach

pracy.


Das hier vorliegende Projekt „Imaginative teachers: Motivation

and activisation of students with special needs“ resultiert vor

allem aus förderdiagnostischen Beobachtungen der Lehrkräfte in

Rybnik und Dorsten im Rahmen des Unterrichts mit Schülerinnen und

Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Die Notwendigkeit

das deklarierte Ziel des Projektes, Schülerinnen und Schüler mit

sonderpädagogischem Förderbedarf vor allem im Hinblick auf ihre

intrinsische Motivation sowie ihrer mentalen und konstruktiven

Aktivierung gezielt zu fördern, ergibt sich zudem aus der

fortwährenden Selbst- und Fremdevaluation an beiden Standorten und

stellt eine anspruchsvolle (Gesamt-)Aufgabe für Behörden, Lehrer und

Eltern dar.

Vor dem Hintergrund der Lebenswirklichkeit der Schülerinnen und

Schüler, die Bildungsinstitutionen oft in einem negativen Kontext

erleben, ihrer (statistisch belegten) häufigen ökonomischen

Benachteiligung, ihrer außerhalb der Schule erfolgenden,

fortwährenden Konfrontation mit Misserfolgen und einer damit

einhergehenden Minderung ihres Selbstwertgefühls stellt sich die

Frage, ob und inwieweit die Institution Schule diesem ohne die

Bildung von Netzwerken regulativ entgegenwirken bzw. diese

kompensieren kann. Das hier skizzierte Projekt stellt den Versuch

dar, durch die Bündelung von Ressourcen verschiedener regionaler

Institutionen, die curriculare Einbindung unterstützender Maßnahmen

und die koordinierte Zusammenarbeit vor Ort und im Austausch mit den

polnischen Kolleginnen und Kollegen, Strategien im Sinne einer

nachhaltigen Förderung im Hinblick auf die Steigerung der

intrinsischen Motivation und der mentalen und konstruktiven

Aktivierung der Schülerinnen und Schüler zu entwickeln.